Sunderland is wel zo'n beetje top qua voetbalbeleving. Ik geloof dat er maar 5 clubs zijn die meer supporters trekken, terwijl ze tot voor Quinn's aanstelling als chairman nooit lang in de Premier vertoefden. Uitwedstrijden hebben ze met Newcastle ook altijd de grootste aantallen van Engeland.
Niall Quinn trouwens ook een prachtige voorzitter als voormalig spits van de club. Kort na zijn aanstelling zat hij met fans in een vliegtuig in Southampton op de weg terug van een oefenwedstrijd. Vlucht werd gecancelled door een overspannen reactie van een stewardess op de zingende supporters. Heeft Quinn uit eigen zak 8000 pond aan taxis betaald om de mensen terug naar het noorden te krijgen.
Leer er altijd geweldige mensen kennen. Mijn broer heeft inderdaad ook eens een shirtje in de kroeg gekregen omdat die vent vond dat hij op zijn minst de clubkleuren moest dragen. Vent heeft zijn dag gewoon voortgezet in blote bast. Ik was in December in de Howard's Arms, even een andere Nederlander opzoeken. Die stelde een paar stamgasten voor. Een van de gasten regelde dit voorjaar kaarten voor de wedstrijd tegen Spurs met een korting van een kleine 500 pond! (waren met een flinke groep en hij regelde kaarten van 27 voor 10, gewoon omdat hij ons wel mocht).
Een ab-so-lute top-docu is Premier Passions, waarin Sunderland een seizoen lang gevolgd wordt door een cameraploeg. Niet alleen geweldig om Sunderland te leren kennen, maar sowieso dé serie om de Engelse voetbalcultuur mee te krijgen. Je kan alle 5 afleveringen hier bekijken:
http://www.bbc.co.uk/dna/606/A42489417Prachtig: Peter Reid die met een blik bier in zijn hand de engelse VI seizoengids zit door te bladeren op zoek naar bruikbare spelers, met de telefoon ernaast. Even later beelden van een Israelische spits die hij heeft uitgezocht en die overkomt om te tekenen, maar eerst nog medisch gekeurd moet worden. In het ziekenhuis bekijken de fysio en de aanvoerder de x-rays en voor de camera's barsten ze in lachen uit: benen hangen aan elkaar met ijzerwerk. Verder hele mooie beelden van de groundsman en vooral veel scheldtirrades van Peter Reid en assisten Bobby 'fucking' Saxon.